czwartek, 7 lipca 2011

Kruche ciasto z truskawkami, rabarbarem i kruszonką

Na przekór deszczowej, melancholijnej pogodzie postanowiłam upiec jakieś pysze typowe letnie ciacho.

A ponieważ ostatnio mój świat zwariował i biegam w kółko jak kotek za kłębkiem wełny, musiało to być  nie tylko pyszne ale i szybkie...


To chyba najprostszy przepis na kruche ciasto jakie znam, oprócz owoców resztę składników zawsze mam w domu:)





Składniki:

  • 4 szklanki mąki tortowej
  • 200 g margaryny/masła
  • 3/4 szklanki cukru
  • 2 jajka
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1/2 łyżeczki sody
  • 2-3 krople olejku rumowego (lub innego)
  • 1 łyżeczka cukru waniliowego


Na kruszonkę:
  • 200 g mąki tortowej
  • 150 g masła/margaryny
  • 3/4 szklanki cukru ( można dodać mniej lub więcej, w zależności czy lubimy kruszonkę bardzo słodką czy mniej słodką- moja jest taka pośrednia:) )


Dodatkowo:
  • ok 1 kg truskawek
  • 2- 3 łodyżki rabarbaru


Przygotowanie:


Mąkę przesiewamy, jajka myjemy (sparzamy).


Do dużej miski wsypujemy mąkę, dodajemy cukier, masło/margarynę, 2 jajka, proszek do pieczenia, sodę, cukier waniliowy i krople olejku rumowego;  całość zagniatamy rękami.

Robimy to tak długo aż ciasto będzie gładkie a składniki dobrze wymieszane.


Jeśli ciasto jest zbyt rzadkie i lepi się do rąk, dodajemy mąkę.


Piekarnik podgrzewamy w temp. ok 180 stopni. Blaszkę prostokątną ( moja ma wymiary 39X25) wyścielamy papierem do pieczenia lub jak kto woli- smarujemy masłem i posypujemy bułką tartą. Do tak przygotowanej blaszki przekładamy ciasto.


Ja robię w ten sposób, że całe ciasto przekładam na blaszkę i "wałkuję" palcami (dociskam do rogów blaszki, wyrównuję).


Wstawiamy ciasto do podgrzanego piekarnika. Pieczemy ok 12 minut.


Następnie przygotowujemy owoce: Truskawki myjemy, rabarbar obieramy ze skórki i myjemy.


Truskawki kroimy na pół, lub jeśli są dosyć małe zostawiamy je w całości.
Rabarbar kroimy w kostkę.


Kruszonka:
Do miski wsypujemy przesianą makę, cukier i masło/margarynę. Chwilę wyrabiamy, następnie wałkujemy w dłoni tak by powstały takie "okruszki".


Po 12 minutach wyciągamy ciasto(powinno już podrosnąć i mieć lekko złotą barwę), wykładamy na nie owoce, kruszonkę i pieczemy dalej ok 20-25 minut.


Po tym czasie wyjmujemy ciacho i gotowe:) Można przygotować lukier lub posypać cukrem pudrem, moje jest jednak bez niczego.


Ponieważ ostatnio mam zacięcie na gotowanie, więc już wkrótce przepisy na pierś kurczaka w sosie tandoori i spaghetti alla carbonara z fasolką szparagową.


SMACZNEGO:)


11 komentarzy:

  1. fajne są takie słodkości na przekór brzydkiej pogodzie :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Moniko, możesz parzyć kawkę - ciasto wygląda smakowicie...

    OdpowiedzUsuń
  3. uwielbiam ciasta z dużą ilością kruszonki;)

    OdpowiedzUsuń
  4. ale super owocowe ciasto:)

    OdpowiedzUsuń
  5. na pewno pyszne :)
    http://niebieskapistacja.blox.pl/

    OdpowiedzUsuń
  6. asieja- dokładnie:) choć na szczęście pogoda się poprawia:)

    Margarytko- tylko uprzedź wcześniej, kawy nie piję więc muszę najpierw kupić:)

    aga- mam zamrożone jeszcze 5 kg truskawek więc trzeba to jakoś wykorzystać:)

    Niebieska Pistacja- jest pyszne:) i takie w sam raz bo nie za bardzo słodkie:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Panna Malwina- ja także:) I dużą ilość owoców:)

    OdpowiedzUsuń
  8. o rany :) aż mi zapachniało :) Ja tez uwielbiam kruszonkę...w każdej ilości :)

    OdpowiedzUsuń
  9. moje pasje- ja również:) kruszonka jest słodka i pyszna:)i nie jest twarda:)Polecam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. czy składniki maja być zimne tzn prosto z lodówki czy cieple-temp pokojowa?
    czy boki foremki tez obklejamy ciastem?

    OdpowiedzUsuń
  11. upiekłam, bardzo dobre, kruszonka rzeczywiście smaczna, jedynym minusem jest nadmierna ilość wytworzonego soku i to ze ciasto się rozwala, tzn farsz-truskawki(wszystkie były przecięte na pół) i rabarbar-proszę o sugestie ,jakby można było temu zapobiec, by ciasto było zwiezle

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny na moim blogu i komentarz:)